Deset kroků, jak se vyhnout bolesti pat při chůzi

 

Nemusíte být vrcholový atlet, aby vás trápila bolest paty. Ve skutečnosti spousta lidí přijme bolest paty jako každodenní součást života. Ať už si to uvědomujete nebo ne, každodenní bolest paty může skončit jako velké břemeno na vaší noze.

Může prohloubit vaši únavu ke konci pracovního dne a pokud se neléčí, může se dokonce změnit v dlouhotrvající problém.[1] Podívejte se na deset našich nejlepších tipů jak si pomoct při léčbě bolesti paty a vyhnout se tak opakované bolesti při chůzi.

Každodenní vložky do bot

Vložky mohou být efektivní a diskrétní způsob, jak si dopřát dodatečný komfort během chůze a to bez drastických úprav vašeho šatníku. Vložky jednoduše pasují do vaší boty. Fungují jako tlumič na spodní části vaší nohy tím, že představují vycpávku mezi vámi a podrážkou boty. Scholl GelActiv je vhodná ke každému druhu chůze, ať už toho hodně nachodíte v práci, nebo jenom chcete mít měkčí podrážku pro pohodlnější došlapování při vyřizování vašich každodenních pochůzek. Stejně tak naše vložky do bot Scholl GelActiv jsou speciálně navrženy tak, aby vám ulevily od náporu na vaše chodidla z nošení podpatků a jiných bot pro ženy, takže můžete v podpatcích chodit déle a pohodlněji.

  • Správné boty, které pasují

Vhodné boty na chození by měly poskytovat podporu vaší nožní klenby a mít vycpávky tak, abyste mohli jemně došlápnout. Pokud chodíte v sandálech s plochou podrážkou, tak je pravděpodobnější, že u vás nastane bolest paty.[2] Je také důležité se ujistit, že nosíte boty, které vám správně sedí a netlačí vás. Není špatný nápad projít se v nových botách po obchodě dřív, než si je koupíte a ujistit se tak, že v každé botě je dostatek místa pro pohyb vašeho nejdelšího prstu během chůze.[3]

  • Prostřídejte boty

Každodenní nošení si může vybrat svou daň a zmenšit oporu vašich bot. Není špatný nápad občas prostřídat obuv a nenosit pořád jenom ty stejné boty, zkusit nové styly, takže vaše boty vydrží déle jako efektivní opora pro vaše nohy a nesešlapou se tak rychle. Díky tomu vaše nohy nebudou tak zatížené a vy každý den oslníte novým svěžím dojmem!

  • Bosé nohy na tvrdé podlaze

Je skvělé ukázat vaše krásné prsty na nohou během letních měsíců. Jistě může být také lákavé procházet se bosá po pláži, u bazénu, nebo se jen brouzdat v trávě. Nicméně, chodit bosá, obzvláště na tvrdém povrchu, odebere potřebnou oporu pro vaše nohy, kterou vám boty poskytují.[4] Diskrétní způsob jak přidat dodatečnou oporu pro vaše nohy do letních sandálků můžete najít v nových gelových vložkách Scholl GelActiv, které vám poskytují dodatečný komfort dokonce i v otevřených podpatcích. I když nošení bot uvnitř nemusí být každému po chuti, může to být dobrý způsob, jak dodat vašim nohám dodatečnou podporu při chození po domě, obzvláště pokud máte tvrdou dlážděnou podlahu. Pokud je vám nošení bot v domě proti srsti, zvažte investici do páru bačkor s přidanou vycpávkou naspod tak, aby vaše nohy měly oporu i když přecházíte z místnosti do místnosti.

  • Čas se protáhnout

I když procházka do obchodu může vypadat jako činnost, před kterou se není třeba protahovat, zahřát se předtím, než vyrazíte na každodenní pochůzky může být skvělý zvyk, se kterým byste mohli začít. Poslouží vám totiž jako dobrá prevence proti bolesti pat. Protahování může být velmi jednoduché. Například jde o válení míčku pod vaším chodidlem po dobu dvou minut. Pro více nápadů pro to, jak se rozcvičit před chůzí se podívejte na naše tipy pro nožní gymnastiku.

  • Snižte svůj náklad

Všichni známe ten pocit pýchy, když místo jízdy autobusem se rozhodneme jít do práce pěšky. Ale když jste zvyklí nosit s sebou těžké věci jako např. knížky, můžete zjistit, že tlak na vaše nohy vzrůstá. Čím těžší batoh nebo aktovku nesete, tím více ucítíte zátěž na spodní části vašeho těla. Zvažte snížení vašeho nákladu, například zanecháním nadbytečných věcí v práci přes noc.

  • Odpočiňte si mezi chůzí

Pokud vás již trápí bolest paty, je důležité, dát vašemu tělu čas na vydechnutí. Pokud chodíte pěšky do práci, či do školy, zvažte místo chůze jezdit autobusem nebo jiným druhem přepravy dokud vás bolest v patě neopustí. I když si nemůžete vzít volno v práci, vysvětlete svým kolegům, že potřebujete snížit dobu, po kterou budete na nohou. Po práci je dobré si večer dopřát čas pro sebe. Relaxovat a hodit si nohy nahoru (náklon může být obzvláště efektivní).

  • Zvolit novou trasu

V dnešní době je neuvěřitelné, jak nám technologie pomáhá dostat se rychleji tam kam chceme. Pokud trpíte bolestí paty, zkuste zredukovat čas vaší chůze tím, že objevíte nové kratší cesty. Jsou k mání skvělé aplikace, které vám pomohou najít nejkratší trasu, řeknou čas cesty a dokonce vypíchnou přírodní a historické památky, na které se po cestě můžete podívat. Můžete dokonce objevit historická místa kolem vašeho bydliště, o kterých jste předtím vůbec netušili.

  • Prozkoumejte povrchy

Ať už berete psa na procházku nebo jdete jenom do obchodu, občas je obtížné vyhnout se betonovým povrchům. Každopádně tvrdé povrchy jako beton si postupem času mohou na vašich nohách vybrat svou daň.[5] Zvažte při výběru cesty takovou trasu, kde roste napři. hodně trávy. Měkký dopad bude lepší pro vaše nohy. Pokud chodíte velké vzdálenosti, abyste si zachovali fyzičku, není špatné zvolit chození po pláži nebo v lesích.

  • Udržujte si zdravou váhu

Stejně jako věci, které si s sebou nosíme, má vliv na zátěž na chodidla i naše tělesná váha.[6] Udržování zdravé tělesné váhy je častá rada lékařů a specialistů ne jenom pro zredukování rizika bolesti pat, ale také pro udržení fyzické zdatnosti a schopnosti vašeho těla vyléčit se z různých namožení a zranění.

Chůze je skvělý způsob, jak se udržovat fit a kochat se přitom krásami světa kolem nás. Pokud pociťujete rané příznaky bolesti pat, zvažte zavedení některých preventivních kroků uvedených výše a to dříve, než se symptomy zhorší. Pokud máte obavy nebo začíná být vaše bolest kritická, neodkládejte konzultaci s lékařem. Krůček po krůčku můžete být na cestě k uzdravení a to během chvilky.

 

[1] http://www.medicalnewstoday.com/articles/181453.php

[2] http://www.medicalnewstoday.com/articles/181453.php

[3] http://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=22534

[4] http://www.medicalnewstoday.com/articles/181453.php?page=3

[5] http://patient.info/health/heel-and-foot-pain-plantar-fasciitis

[6] http://www.nhs.uk/Conditions/heel-pain/Pages/Prevention.aspx