Jak bolest paty může ovlivnit i bolest zad

 

Bolest paty není ničím příjemným, ale co když se do toho ještě připojí další bolesti, které jsou tímto problémem také způsobeny. Může jednat především o bolest zad. Případné rady a doporučení, jak tomu předcházet se dozvíte níže.

Nejtypičtější příčiny bolesti paty

  • Plantární fasciitis

Dlouhodobý problém s patou dokáže člověku narušit jeho běžný život. Jedná se o problém, kdy nervové zakončení, nejčastěji na patě, naráží na kosti na chodidle, což vede k velké bolesti. Hned jak bolest ucítíte, odpočiňte si a dejte nohám chvilku klidu.

  • Burzitida

Neboli také zánět kloubní burzy. Jedná se o palčivou bolest hluboko uvnitř paty, která je nejčastěji způsobena špatnou obuví. V průběhu dne se bolest ještě zintenzivňuje.

  • Patní ostruhy

Dost často bývají patní ostruhy dány geneticky a moc s tím nenaděláte. V oblasti paty máte příliš kostí, které se o sebe třou, proto vzniká bolestivost při každém kroku.

  • Syndrom tarzálního tunelu

Jedná se o nervové zakončení, které vede celým chodidlem, pokud se někde zablokuje, způsobuje bolest, která nejčastěji vede do paty.

  • Chronický zánět

Zánět nejčastěji vzniká, když je pata enormně zatížena a pata náraz z každého kroku netlumí tak, jak by měla.

  • Příliš aktivní životní styl

Všeho moc škodí a u sportu a dalších volnočasových aktivit je tomu stejně. Pokud nohy a zejména paty během dne extrémně zatěžujete, mohou vám poté vzniknout i další problémy. U každého sportu je důležité dát si krátké přestávky na krátkou regeneraci a odpočinek. Ideální je alespoň 10 – 15 minut. Pro lepší oporu vašeho chodidla a ulehčení od nárazu můžete pomoci patě použitím správné obuvi a také vložkami do bot. Ideální volbou proto jsou vložky do bot Scholl pro sportovní využití. Vaše chodidlo bude mít lepší odpružení a zároveň i lepší podporu při dopadech a došlapech.

 Proč to postihuje záda?

Je to zcela přirozené, že pokud vás něco bolí, snažíte se postiženou část odlehčit a uvolnit. U bolesti paty je tomu často také tak. Dost často pozměníte vaši běžnou chůzi a daleko více následně zatěžujete ostatní klouby, jako jsou kolena a kotníky. Při špatném držení těla může bolest paty zapříčinit velké bolesti zad. Dlouhodobě tento problém dokonce může vést až k artritidě.

Jak léčit bolest paty?

Ledování:

Když odpočíváte nebo máte po tréninku, vezměte pytlík ledu a zaledujte si patu alespoň na 20 minut. Uvolní vám to od bolesti.

Protažení:

Protažení je velmi důležité před každou sportovní aktivitou. Protáhněte si dostatečně lýtkové svaly, ale i kotníky, kolena atd.

Cvičení:

Na bolest paty jsou velmi náchylní běžci, především dlouhých tratí. Proto je vhodné do přípravy zařadit plavání, jízdu na kole nebo i jógu. Určitě doporučujeme používat vložky do bot, pokud máte problémy s patou, stačí klidně i jen vložka pod patu. Zmírní vám otřesy a ulevíte si od zátěže.

Jestliže problémy ale stále přetrvávají, doporučujeme návštěvu odborného lékaře. Určitě tento problém bolesti paty, nepřehlížejte.