Vše o bolesti paty

 

Když vás začnou bolet paty, může to být velké narušení vaší denní rutiny, obzvláště, pokud žijete rušným aktivním životem. Naštěstí existují způsoby, jak bolest paty léčit tak, že se zase rychle postavíte zpět na nohy.

Co je to bolest paty? Podívejme se na problém blíže.

Bolest paty je u lidí běžnější, než se může zdát. Například je dokázáno, že jeden z deseti lidí prožil dlouhotrvající bolest paty alespoň jednou za život. Lze říci, že bolest je častější u lidí ve středním věku, kteří vedou aktivní život nebo jsou pořád na nohou.[1] Ve většině případů je bolest způsobena poškozením plantární fasciitidy.

Jedná se o pruh tkáně, který spojuje kost paty s ostatními kostmi v noze. Pokud je plantární fasciitida vystavena nadměrné zátěži, může se oslabit, otéct nebo se dokonce zanítit, což způsobuje bolest paty ve vaší noze při stání, či při chůzi.[2]

Rozpoznání bolesti paty: Neignorujte rané příznaky

Ať už stojíte celý den na nohou v práci nebo žijete rušným životem, denní rozvrh často vyžaduje trochu toho běhání (někdy dokonce i sprintu!), abychom den zvládli. Nicméně, pokud vás bolí paty a tuto bolest ignorujete, může dojít k dlouhodobému poškození, což může vyžadovat například drahou léčbu nebo fyzickou terapii.[3] Naštěstí známe pár preventivních kroků, kterými můžete bolesti pat předejít a pokračovat díky nim v aktivním životě. Prvním krokem je vědět, na co si dávat pozor:

  • Bolest*

Bolest paty se většinou projevuje ve formě izolované bolesti, buď pod patou, nebo hned vedle ní.  Každopádně, tuhle bolest nemusíte pociťovat celý den, někdy může být spuštěna určitými pohyby, jako vycházení schodů nebo stání na špičkách.[4] Často může být bolest paty to první co ráno ucítíte, když uděláte první krok po prospané noci.[5] I když se bolest během dne zlepší, může se znovu objevit při dlouhém stání nebo po cvičení.

  • Kulhavá chůze

Bolest paty se většinou projeví jenom v jednom chodidle.[6] Když zjistíte, že máte nesouměrný krok, může to být tím, že se vyhýbáte bolesti z přenesení váhy na určitou nohu. I když to může ulevit bolesti, je důležité najít důvod, proč kulháte. Koneckonců, vaše chodidla jsou silně propojena s vašimi nohami a zády a kulhavý krok může vést k nepříznivým účinkům na jiné části vašeho těla.[7]

  • Unavené nohy

I když unavené nohy nejsou přímým symptomem bolesti pat, může to být znamení, že vaše nohy vystavujete přílišné zátěži, která samozřejmě postupem času může vést až k bolesti pat. I pokud máte pouze mírně ztuhlé nohy po celodenní práci, zvažte některá z preventivních opatření uvedených níže, aby jste si zachovali na dlouho zdravá chodidla.

 

Postupy, jak předejít a zabránit bolesti pat

Bolest paty je obecně považována za velice dobře léčitelnou, obzvláště, pokud je brzy odhalena, tak se většina postižených lidí plně zotaví.[8] I když to není ten druh onemocnění, který byste překonali přes noc, tak s trochou trpělivosti a rehabilitačními technikami můžete znovu chodit, skákat a dokonce i běhat dříve, než se nadějete.

 

Léčba bolesti pat

  • Odpočinek

Ať už se jedná o jakoukoliv část vašeho těla, odpočinek je nezbytný k zotavení. Snažte se omezit čas, který trávíte na nohou během dne a dopřejte si čas, kdy během večera hodíte nohy nahoru – konečně máte výmluvu, proč se znovu podívat na všechny vaše oblíbené filmy! Někteří specialisté také doporučují aplikovat na chodidla led pro ulevení od bolesti.[9]

  • Protáhněte se

Vaše každodenní dojíždění do práce, do obchodu a podobně možná nemusí vypadat jako cvičení, ale i tak je dobré se protáhnout, než se pustíte do těchto aktivit. Cviky na protažení vašich lýtek a oblasti pod vašimi nohami, by vám mělo pomoct se rozproudit, zlepšit flexibilitu a urychlit uzdravovací proces.[10] Podívejte se na náš článek o nožní gymnastice, který obsahuje devět kroků k protažení a navrácení flexibility do vašich nohou.

Prevence

Teď máte možná jistý krok, ale bolest paty se může objevit kdykoliv, takže je dobré být připravený vyhnout se jakýmkoliv případným budoucím problémům:

  • Zvolte správnou obuv

Je důležité nosit obuv, která podepře vaši nožní klenbu, čímž předejdete náporu na nohu a zmírníte zátěž nohy při kontaktu se zemí. Dobrý nápad je pravidelně střídat obuv a je lepší vyhnout se obuvi, která má plochou podrážku bez žádné podpory paty. Pro více rad o tom, jak si vybrat správné boty, které podepřou vaše nohy, si přečtěte náš článek, který pojednává o tom, že nesprávný výběr bot může vest k bolesti pat.

  • Zkuste vložky pro lepší podporu nohy

Když je zrovna nemáte na pohovce, je důležité, aby vaše nohy měly dodatečnou podporu, kterou potřebují během dne. Vložky do bot Scholl Gelactive pro všední den pomohou udržet vaše nohy v pohodlí během každodenních aktivit. Pokud jste v práci celý den na nohou, možná byste mohli zvážit pracovní vložky Scholl Gelactive do práce, speciálně navržené pro dlouhotrvající podporu, která vám pomůže překonat celý den v práci. A pro ty z vás, kteří nosí vysoké podpatky ve dne i v noci jsou tady nové vložky pro ženy Scholl GelActiv pro extrémně vysoké podpadky, speciálně navrženy pro to, aby vaše vysoké podpatky byly pohodlné jako tenisky. Pamatujte, pokud máte pocit, že vaše bolest paty začíná být vážná, je důležité zajít se poradit k ortopedovi.

  • Zlehka na vaše nohy

Pomyslete na tu vzdálenost, přes kterou vás vaše nohy přenesou každý rok. Za každou míli kterou ujdeme naše nožní klenby nesou mezi 200,000 a 300,000 librami zátěže.[11] Minimalizací tohoto tlaku, kterému naše nohy vystavujeme, dopomáháme k prevenci snížení rizika bolesti pat. To znamená udržovat si zdravou tělesnou váhu tím, že zůstaneme aktivní a budeme jíst zdravou a vyváženou stravu. Také je dobré snížit zátěž, kterou s sebou nosíte každý den. Například pokud jste student, může být lepší řešení nechat si těžké knihy zamčené ve škole ve skříňce, než je tahat ze školy a do školy v aktovce, čímž snížíte vaši každodenní zátěž.

  • Sportujte chytře

Když běháme, tak tlak vyvíjený naší tělesnou vahou na nohy je sedmkrát větší![12] Jako u běžných bot, je stejně důležité vybrat si běžecké boty, které nabízejí adekvátní podporu a vycpávky pro zmírnění zátěže při kontaktu se zemí. V závislosti na tom, jak moc chcete zůstat fit, existují různé boty navržené pro různé aktivity, takže se poraďte s odborníkem, než si vyberete ty správné běžecké boty. Vložky do bot Scholl GelActiv sport jsou skvělou cestou, jak přidat do vašich běžeckých bot dodatečnou podporu a změkčení, což vám pomůže déle sportovat a vyhnout se bolesti pat. Konečně, je důležité také si správně zvolit druh povrchu. Například při běhání nebo hraní fotbalu. Tvrdý beton může být pro vaše nohy poměrně drsný v porovnání s trávou nebo podlahami uvnitř budovy.[13]

 

Držte na uzdě vaši bolest paty

I když je bolest paty otrava, s trochou trpělivosti a sadou zdravých návyků se většina lidí plně uzdraví a to bez potřeby radikálního lékařského zákroku. Ujistěte se, že se poradíte včas s lékařem, pokud vaše symptomy začnou být nepříjemné nebo znepokojující. Nezapomeňte si všímat prvotních příznaků a zaveďte preventivní opatření a to i když zrovna neprožíváte žádnou bolest. Ať už plánujete v blízké budoucnosti zaběhnout maraton, nebo se jednoduše potřebujete dostat z bodu A do bodu B, tak se nezapomínejte dobře starat o vaše nohy a ony vás na oplátku bez potíží ponesou ještě dlouhá léta.

* Je důležité, aby jste si promluvili s vašim lékařem, pokud vaše bolest paty začne být omezující nebo vážná.

 

[1] http://www.nhs.uk/conditions/heel-pain/Pages/Introduction.aspx

[2] http://www.webmd.com/a-to-z-guides/plantar-fasciitis-topic-overview

[3] http://emedicine.medscape.com/article/86143-treatment#d1

[4] http://www.foot-pain-explored.com/heel-pain-causes.html

[5] http://www.nhs.uk/conditions/heel-pain/Pages/Introduction.aspx

[6] http://www.nhs.uk/conditions/heel-pain/Pages/Introduction.aspx

[7] https://www.verywell.com/how-to-walk-walking-posture-3432476

[8] http://emedicine.medscape.com/article/86143-overview#a7

[9] http://www.nhs.uk/Conditions/heel-pain/Pages/Treatment.aspx

[10] http://www.nhs.uk/Conditions/heel-pain/Pages/Treatment.aspx

[11] Scott, A.S. and Fong, E. (2015). Body Structures & Functions, Chapter 6, pp98

[12] http://www.scpod.org/contact-us/press/press-releases/fit-feet/

[13] http://www.muscleandfitness.com/workouts/workout-tips/get-leg-best-surfaces-run?p